Tuesday, November 9, 2010

GRILLED CHICKEN

Assalammualaikum semua....(ramai ke yg bukak blog aku ni?...hehehhe..)

Ingat tak dalam last entry masak-masak, (beef steak tu) aku ada cakap yang beef steak tu utk Mr Hubby, and budak2 makan ayam....ni lah nye, GRILLED CHICKEN tu....ni resepi sendiri ye....my Mom's recipe lah... 

Untuk orang dalam pantang pun boleh makan ni, tapi make sure segala jahitan dan baik ye, takut tergaru2 plak kang....

      

ayam yang telah diperap...

Bahan-bahannye:

2 chicken full leg (macam dlm gambar tu ye..heheh)
1 batang serai
2 inci halia
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup (aku letak 1 camca teh serbuk kunyit)
1 sudu besar gula
garam secukup rasa

Cara-caranye:

*serai (diracik halus dulu), halia, bawang merah, bawang putih dan kunyit ditumbuk lumat (sikit je, so aku tumbuklah, kalau banyak, blender je).
*Gaulkan bahan2 yang telah ditumbuk tadi dengan ayam. Masukkan gula dan garam. Gaul rata. Perap selama 5 jam. Taknak perap pun takpe.
*Bakar hingga masak. Aku bakar dalam microwave je, tekan button "roast chicken"..hehhehe.

Nota: sesuai utk buat daging bakar jugak.

...siap di bakar....sebelah dah kena makan...

nyum,..nyum..nyum...

SELAMAT MENCUBA........ :)






1 comment: