Wednesday, October 19, 2011

Menu mudah dan sedap : Nasi daging + tabouleh

Assalammualaikum.....jumpa lagi.....

Hari ini off day, ingat malas nak ngadap PC sebab hari2 kerje memang dah duduk depan PC kan...tapi memandangkan malas nak tido (huiyooo....), nak keluar pun malas, masak dah sudah, kemas umah dah sudah......so cubalah nak update blog ni.

Tapi tak tahu lah plak nak tulis apa....walaupun ari tu janji nak citer pasal experience miscarriage tu, but I'm not ready yet.  So bila belek2 gambar yang ada kat tipon ni, maka terjumplah nasi daging dan tabouleh yang aku masak ari Ahad lepas. Aku masuk keje kul 10, so siapkan dulu lunch for hubby and kids, nasi daging adalah menu yang paling senang rasanya nak buat di pagi2 hari itu.

Inilah hasilnya.....
ni lah hasilnye...sori le, camera phone, tak clear sgt.


Yang sayur secoet tu ialah "tabouleh" iaitu sejeni salad dari middle eastern. Kalau orang Kedah makan nasi daging cicah ayaq asam, aku lak makan ngan "tabouleh" ni. Tak susah pun nak buatnye. Potong kecik2 or cincang tomato + daun ketumbar + bawang besar + olive oil + garam + jus lemon dan aku letak black pepper sikit. Kalau resepi asalnya, kena ada "bulghur".  (Bulgur (also bulghurburghul or bulgar) is a cereal food made from several different wheat species, most often from durum wheat. In the United States it is most often made from white wheat. Its use is most common in Middle Eastern cuisine, Turkey, Greece, Armenia and Bulgaria.)

Ni rupanye bulghur tu:

bulghur

Eh...berbalik kepada nasi daging tadi....aku kata senang tu sebab aku guna rempah segera. Rempah Nasi Daging Iman....selalunya aku masak letak ayam, tapi ni 1st time aku letak daging. Kalau ikutkan pada resepi tu, bancuh je rempah dan sup tomato yg dlm pek tu dengan sikit air, lepas tu tumis, masukkan daging, biarkan mendidih, masukkan beras basmathi dan air secukupnya, tanak sampai masak.

26012011994.jpg
rempah iman - macam2 ada, harga yang ni rm 1.30 je..

Tapi aku ikut style aku, ayam / daging aku rebus dulu dan aku campak 3 ulas bawang putih + sup bunjut. Beras Faieza Mohul Basmathi plak aku rendam dalam 20 min, lepas tu tus kan. Aku tumis kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih, pastu masukkan rempah yang dah dibancuh tadi dan ayam/daging yang dah empuk tu. Biarkan sekejap, pastu masukkan beras dan stok tadi secukupnya, lepas tu tanaklah sampai masak. Yang kali ni, aku letak saffron sikit masa nasi tu dah hampir2 masak, kalau tak masa rendam tu aku letak kunyit sikit. Senangkan?...Paling best tak payah nal letak susu cair dah. Rempah2 segera lain yang aku tengok still kene letak susu cair..hehehe...express sikit yang ni.

Ok lah, selamat mencari rempah iman ni dan selamat memasak.!!!!!



           

1 comment:

  1. kecik bebenor pic. sedap tak letak saffron? apa rasanya?

    ReplyDelete